Wifi verandering

Onze ‘huisbaas’, de bibliotheek, gaat een verandering aanbrengen in het aanbieden van Wifi. Omdat het om een verbetering van de veiligheid van gebruikers gaat, staan wij er helemaal achter. Omdat elke verandering voor problemen kan zorgen, gaan wij u helpen.

Eerst kunnen vrijwilligers en medewerkers kennis maken met dit nieuwe netwerk. Per 1 juni komt er promotie materiaal en kunnen we bezoekers (met onze eigen ervaring) helpen.

Als organisatie willen we onze bezoekers wifi aanbieden. Uiteraard moet dat wel veilig gebeuren. Vanaf 6 mei 2022 bieden wij ‘publicroam’ aan. We laten het huidige netwerk tot 1 juli ‘in de lucht’, daarna gaat die definitief uit. Hieronder wat uitleg.

  • 9 mei:¬†lancering wifi netwerk publicroam
  • uiterlijk 10 mei: op elke vestiging staat op kantoor 1 flyer met een aankondiging¬†
  • 1 juni: bezoekers via advertenties en website geattendeerd op verandering. In elke vestiging promotiemateriaal aangebracht
  • 1 juli: wifi netwerken Bezoekers en Backoffice (Medewerkers en Cursus) niet meer bereikbaar

Tijdsplanning

Huidige situatie

We hebben ‘wifi-bibliotheek’, weliswaar moet elke gebruiker akkoord gaan met de voorwaarden, dit wordt toch getypeerd als open netwerk. Mensen met ‘duistere bedoelingen’ kunnen gemakkelijk een ‘schaduw-netwerk’ opzetten en zo gegevens van gebruikers buitmaken.

Werking publicroam

publicroam is een netwerk dat bijna landelijke dekking heeft. Eenmaal aangemeld kun je op alle locaties het internet op, zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Heel veel bibliotheken doen mee (ook Graafschap Bibliotheken), diverse overheidskantoren, maar bijvoorbeeld ook de wifi-toegangspunten in het stadscentrum Amsterdam.

Iedereen die contact met publicroam maakt, moet 1-malig een account maken. Die accountgegevens worden op een centrale server opgeslagen, en als je bij de bibliotheek binnenkomt, wordt er op die server gekeken of jij toegang krijgt. 

Account maken eenmalig

Het makkelijkste maak je een account door uit de Google Play Store of Appstore de app publicroam te halen. Je wordt door alle stappen geleid. Het wachtwoord hoef je niet zelf te onthouden, dat zit in de app en wordt automatisch ingevuld.

Als je geen app kan/wilt installeren kun je via de website ook een account maken.

Je telefoonnummer is je unieke gegeven, per telefoonnummer kun je 1 account aanmaken, je kunt wel meerdere apparaten aan 1 account koppelen.

Ook wifi-backoffice vervalt

Wifi met een 1-op-1 beveiliging, zoals publicroam is het veiligste. Omdat wifi-netwerken met een gedeeld wachtwoord ook onveilig zijn, zetten we dat signaal ook uit per 1 juli. Het wifi-netwerk backoffice gebruiken we dan nog uitsluitend voor onze eigen apparaten.

Het is dus aan te raden om zo spoedig mogelijk zelf een account op publicroam aan te maken, zodat je bezoekers (met je eigen ervaring!) kunt helpen. (dat hoef je maar 1 keer te doen, dan kun je op alle vestigingen gebruik maken).

 Een account aanmaken kan op drie manieren.

1) Via de publicroam app: De makkelijkste manier. De app is te downloaden in de App Store of de Google Play Store. Bij gebruik van de app maakt het apparaat (telefoon of tablet) automatisch verbinding met publicroam. De inloggegevens om andere apparaten te verbinden staan in de app. Je kunt de app ook thuis installeren.

2) Via de website: Een andere manier is om een account aan te maken is via de website publicroam.nl. Bij deze methode ontvangen bezoekers de inloggegevens per SMS. Gebruikers moeten hierna zelf het wifi-netwerk instellen en het certificaat accepteren (bij Android moet de gebruiker dit zelf installeren).

3) Via SMS: Als een gebruiker geen toegang heeft tot een (mobiel) netwerk om de app te downloaden of naar de website te gaan, kan hij/zij ook een account aanvragen via SMS (SMS publicroam naar +31 970 10 260 261). Ook voor deze methode geldt dat gebruikers hierna zelf het wifi-netwerk moeten instellen.

Het is aan te bevelen om direct thuis al de app te installeren, dan is het nog maar een kleine stap als je in de bibliotheek bent.

Vanaf nu tot 1 juni is het nieuwe netwerk dus al wel beschikbaar. Gebruik die tijd om ‘jezelf’ te verbinden, zodat je vanaf 1 juni onze bezoekers met vragen kunt helpen!